מדריך אחסון אתרים

אחסון אתרים – מבוא לבעלי עסקים

בואו נניח שבית העסק שלכם עומד לעבור למשכן חדש, האם הייתם משאירים את קבלת ההחלטה על מיקום בית העסק שלכם לעובדים טכנולוגים זוטרים?

האם הייתם מאפשרים לנגרים שבונים לכם את הריהוט הפנימי בעסק, או לחשמלאים שמחווטים לכם את המערכות, להחליט על שטח הנכס, הקומה הרצויה ולאיזה כיוון יפנה חלון הראווה של העסק שלכם?

האם הייתם סומכים על הקבלנים או הארכיטקטים שלכם שיחליטו אם כדאי לכם לשכור את הנכס, ובאיזה מחיר?

אם השאלות הללו נשמעות לכם מגוחכות, אולי גם אתם תתקשו להבין איך כל כך הרבה יזמים, מנהלי פרויקטים, אנשי שיווק ומנהלי עסקים אינם מעורבים בתהליך קבלת ההחלטה על ספקית תשתיות אחסון אתרים.

הרי אתר האינטרנט של החברה כבר מזמן מייצג את חזות העסק, ובמקרים רבים מהווה את הזירה העיקרית לפעילות העסקית.

בחירת הספק הנכון לאחסון האתר לא נופלת מחשיבותה של בחירת הנכס בו ישכון העסק, יבקרו הלקוחות ויעבדו העובדים.

לפני השקת מיזם או פעילות עסקית באינטרנט, לאחר שכבר ייעדנו שם דומיין לפעילות, אנו נדרשים לבחור ספק אחסון לאתר האינטרנט.

החלטה זו, לכאורה, נראית טריוויאלית, אך עשויה להיות בעלת משמעויות מרחיקות לכת שבמקרים רבים תשפיע ישירות על הצלחתו או כישלונו של המיזם.

מדריך אחסון אתרים

אם כך מדוע האנשים הנכונים בארגון אינם ממונים על המלאכה החשובה?

זאת, כנראה, מכיוון שבחירת ספק אחסון אתרים מסתתרת מאחורי ערפל מונחים טכנולוגיים שנתפסים כמאיימים במורכבותם.

הם מרתיעים עד כדי כך שבעלי העסקים מפקירים את שיקול הדעת לעובדים זוטרים ולאנשי טכנולוגיה ללא הבנה עסקית.

זאת, על אף שבבחירת הספק כדאי מאוד לבדוק פרמטרים עסקיים בסיסיים כגון ניסיון, מקצועיות ואמינות.

על מנת להקל על מקבלי ההחלטות החשובות בעסק לקבל החלטה מושכלת לגבי ספק אירוח האתר, ניתן להשתמש באנלוגיה מעולם הנדל”ן שתעניק לכם זווית יותר ידידותית להבנת סביבת אחסון אתרים.

סוגי אחסון אתרים

את העסק האינטרנטי שלכם ניתן למקם בסביבות שונות. כמו בעולם האמיתי, גם בחירת הסביבה המחשובית המתאימה, תלויה בצרכים הספציפיים של העסק שלכם.

על מנת שהאתר יעבוד ויהיה נגיש למבקרים באינטרנט, קבצי התוכן שלו חייבים להתמקם על שרת אינטרנט.

שרת האינטרנט מונע על ידי מערכת הפעלה מסוג לינוקס או מסוג חלונות ותכתיב את תצורת כתיבת קבצי האתר בקוד תוכנה מתאים.

שרתי האינטרנט מותקנים לרוב על גבי ארונות תקשורת בחדרי תקשורת מיוחדים הנקראים חוות שרתים (Datacenter) המקוררים, מאובטחים, מנוטרים וממוקמים בחברות תקשורת ואירוח אתרים ושרתים ומקושרים לשדרות אינטרנט מרכזיות.

מרבית אתרי האינטרנט בעולם מאוחסנים בשרתי אינטרנט מהסוגים הבאים:

אחסון אתרים שיתופי (Shared Hosting)

שרת שיתופי מאוד מזכיר את מיקום העסק בבית משותף. מרבית האתרים בעולם מתארחים בשרתים שיתופיים.

בתמורה לעלות חודשית, ובהתחייבות תקופתית משתנה, בעל האתר “שוכר” דירה ממבחר של דירות, בעלת שטח ומשאבים שמוקצים עבורו.

הפופולריות של השכירות השיתופית לא מפתיעה, כיוון שמשכיר הנכס עובד בסטנדרטים אמריקאיים של שכירות, כלומר – תמורת עלות השכירות החודשית, בסכום של עד עשרות דולרים בודדים לחודש, השוכרים יהנו גם משירותים נוספים הכוללים ריהוט בסיסי בתצורת מערכות ניהול.

בנוסף, השוכר ייהנה משירותי ניטור ואבטחה, חשמל, ניקיון וריסוס, קווי תקשורת וגיבויים. כל עוד השימוש הנדרש ב”דירה” הוא סטנדרטי, והספק הוא אמין, סביר להניח שאחת מחבילות האחסון יתאימו לצרכיו ויעניקו לו שקט נפשי ש”העסק דופק”.

עיקר הדירות בבניין השיתופי הן סטנדרטיות, אולם לעיתים ישנם דיירים המעוניינים בדירת הפנטהאוז או בדירת גן המותאמות לצרכים שונים.

ישנם מקרים בהם הדיירים יבקשו להשתמש במשאבים מיוחדים כמו מסדי נתונים או תוכנות משלימות, ולעיתים הספק יתמחר את השימוש בנפרד.

להבדיל מהסיפור “דירה להשכיר”, כמו במציאות, גם כאן אין לשוכר יכולת אמיתית לברר האם השכנים נאים בעיניו. על כן, תפקידו של המשכיר להרחיק שוכר בעייתי שמקיים “מסיבות רועשות מידי” או “חוסם את החנייה”.

לכן, אם אתם מתכננים אתר אינטרנט שיקיים מסיבות, כלומר ימשוך מספר ענק של מבקרים לפעילות מסיבית בשרת, אל תופתעו אם השוכר שלכם יזכיר לכם את האותיות הקטנות בחוזה השכירות ויראה לכם את הדלת, או יעניין אתכם בסביבת השרת הייעודי.

שרת ייעודי (Dedicated Hosting)

אם בית משותף קטן עליכם, יכול להיות שאתם צריכים להשכיר בניין משלכם לעסק. כל שעליכם לעשות זה להחליט על הבניין המתאים, גודלו, מבנהו ומיקומו.

לשכירת שרת ייעודי יש יתרונות ברורים הכוללים, בראש ובראשונה, גמישות. אתם יכולים להחליט לבד על “עיצובו הפנימי” של השרת (קונפיגורציה), היכן למקם את המחלקות השונות (הקצאת משאבים) ועל מדיניות גישה (הקשחה ואבטחה).

יתרון נוסף נמצא ביכולת ההרחבה: אם העסק יגדל, יתכן ותידרשו להוסיף קומות, לבנות קירות גבס ומחיצות.

החיסרון של הסביבה הייעודית, מעבר למחיר השכירות של כמאות דולרים לחודש, הוא הצורך לדאוג לכל הדברים שאינם כלולים. למעט החשמל ותקשורת בסיסית, הפעם כמעט הכל אינו כלול בעסקה.

עליכם לדאוג לאבטחת הבניין, נוהלי כניסה, גיבויים והיערכות לשעת חירום, וגם לריהוט הפנימי. כלומר, מעבר לאחריות על חלקי החומרה והתקנת מערכת ההפעלה, כל שירות נוסף שתבקשו, יעלה לכם אקסטרה בשעות עבודת אנשי מערכות ותכנתים.

תפקיד הספק הוא להעניק לכם שרת עובד, מקושר עם רוחב פס יעודי ומנוטר למקרה של תקלה בחומרה או בתקשורת. כל השאר, עליכם.

 

אירוח שרת פרטי (Collocation Hosting)

יש עסקים שאינם מעוניינים לשכור בית מוכן, אלא לחכור שטח באזור התעשייה (הדאטה-סנטר) ולבנות שם מבנה, ולעיתים אף שדירת מבנים משלהם.

בעולם האינטרנט, שירות החכירה ידוע כשירות Collocation. בעל העסק מביא את השרת לחוות השרתים של ספק האירוח ומקבל מקום שיוקצה לו במיוחד בארון התקשורת.

כל מה שספק אחסון אתרים ייתן לחוכר בבסיס ההתקשרות זה חיבור למערכות בסיסיות של חשמל, תקשורת, ואולי גם ניטור בסיסי. העסק (הלקוח) עצמו יהיה אחראי לרכיבי השרת, תפעול החומרה ואפילו הגישה אליו מעבר ללחיצה על כפתור און ואוף.

גישת ה-Collocation מייצגת תפיסה שמרנית של “לא סומכים על אף אחד” וצורך בשליטה מקסימלית שתודלקה במשך שנים על ידע אנשי IT מהדור הישן.

תפיסה זו כמעט פגה מהעולם, אולם עדיין קיימות פה ושם מערכות מורכבות במיוחד שדורשות את השירות ומחכירות ארונות תקשורת, ולעיתים אף שדירות שלמות שלהם ואנשי מערכות ותמיכה ייעודיים משלהם, כלומר מדובר במעין אאוטסורסינג למחלקת מערכות המידע של הארגון.

העלות, בהתאם לנפח הפעילות, נעה בין מאות לאלפי דולרים לחודש.

 

שרת וירטואלי (Virtual Private Server)

ישנן ספקיות אירוח אתרים שהשכילו לנצל חדשנות טכנולוגית על מנת לשלב את הטוב שבין העולמות. ניתן להשוות שרת וירטואלי לבנייה טורית, או לבניין רחב בעל כניסות נפרדות לכל קומה.

השוכרים מקבלים קומה משלהם שעדיין מאפשרת להם ליהנות מקבלת השירותים התומכים, בדומה לשרת השיתופי, אולם להבדיל ממנו, עם משאבים חזקים, גמישות ולכאורה “הפרדה” מהשכנים.

בעל העסק יבחר בין חבילות שונות שמותאמות למדרג משתנה של נפחי פעילות, תעבורת נתונים נדרשת ומרכיבים שונים בעלויות שבין עשרות דולרים למאות דולרים בודדות לחודש.

עדיין, משאבי המחשוב הנם מוגבלים, והיה וכל השכנים יחליטו לעשות מסיבה בו-זמנית, יתכן והדבר ישפיע על ביצועי האתר.

השרת הווירטואלי הוא סביבה נהדרת לשרת ריסיילר. בשירות זה בדרך כלל מפתח אתרים מקבל מהספק חבילה שמאפשרת לו להציע לבעלי עסקים שירות אחסון אתרים שיתופי בשרת הוירטואלי שלו, כלומר להשכיר סוויטות ישירות לעסקים בקומה אותה הוא שוכר.

קרא עוד >> שרת VPS